24/9/12

Ο ΠΑΡΟΡΜΗΤΙΚΟΣ ΒΑΤΡΑΧΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΜΑΣ.......

Για την έννοια και τη χρήση των κανόνων στο σχολείο χρησιμοποιήσαμε  ένα μέρος του υλικού από την ενότητα Κανόνες Συμπεριφοράς που υπάρχει στο βιβλίο Βήματα για τη Ζωή των συγγραφέων Νάντιας Κουρμούση και Βασίλη Κούτρα.Το βιβλίο περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων στο Νηπιαγωγείο.Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα  το δουλέψουμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς στο σχολείο.
Για να εισάγουμε τα παιδιά στην έννοια των κανόνων τους παρουσιάσαμε ένα ζωηρό βατραχάκο ο οποίος από τη χαρά του που μας έβλεπε φώναζε δυνατά , πείραζε τα ρούχα και τα μαλλιά των παιδιών , έριχνε κάτω τα πράγματα μας.
 
 Ρωτήσαμε τα παιδιά αν τους φαινόταν ήσυχος.Η απάντηση φυσικά ήταν όχι!!Στη συνέχεια τους είπαμε ότι ο βατραχάκος ήταν ζωηρός και παρορμητικός ρωτώντας τα ταυτόχρονα αν ήξεραν τι σημαίνει η λέξη παρορμητικός.Εξηγήσαμε ότι παρορμητικός είναι αυτός  που κάνει πράγματα χωρίς να τα σκεφτεί πριν.Έτσι και ο βατραχάκος.Έπρεπε λοιπόν να του εξηγήσουμε εμείς πως πρέπει να συμπεριφέρεται στο σχολείο .
Με τα παιδιά όλο αυτό τον καιρό φτιάχνοντας τις γωνιές επισημαίναμε τι χρειάζεται να προσέχουμε καθώς παίζουμε.Ζητήσαμε από τα παιδιά να πούμε μερικούς κανόνες ρωτώντας αν έχουν ακούσει πάλι τη λέξη κανόνας.
Καταλήξαμε επαναδιατυπώνοντας τις προτάσεις των παιδιών ότι οι κανόνες μας λένε πώς να συμπεριφερόμαστε όταν είμαστε στο σχολείο.
Αφού συμφωνήσαμε ότι ένας -ένας θα σηκώνει το χέρι του να λέει την ιδέα του η κυρία θα τους γράψει σε ένα χαρτί ώστε να τους βάλουμε σε ένα σημείο της αίθουσας για να τους βλέπουμε και να μην τους ξεχνάμε.
Οι κανόνες που φτιάξαμε αφορούσαν τις γωνιές με τα διάφορα υλικά και παιχνίδια αλλά αφορούσαν και το πως θα συμπεριφερόμαστε και την ώρα που όλοι θα είμαστε μαζεμένοι στην παρεούλα.
Μείναμε στον τρόπο με τον οποίο δείχνουμε ότι προσέχουμε τον άλλον όταν μιλάει , τι κάνουν τα μάτια μας , τα αυτιά μας , το σώμα μας.
-Δίνουμε προσοχή σ'αυτόν που μιλάει.
-Τα μάτια μας τον παρακολουθούν .
-Τα αυτιά μας τον ακούν.
-Περιμένουμε ήσυχα την σειρά μας να μιλήσουμε.
-Σηκώνουμε το χέρι να ζητήσουμε κάτι.

 
 

-Η φωνή μας είναι ήρεμη όταν μιλάμε κλπ.
Τονίσαμε το γεγονός ότι η ηρεμία θα μας βοηθήσει να δουλέψουμε καλύτερα , η ευχάριστη ατμόσφαιρα να είμαστε όλοι χαρούμενοι.
Συμφωνήσαμε να χρησιμοποιούμε μαγικές ευγενικές λέξεις όπως ;ευχαριστώ  ,παρακαλώ  ,συγνώμη...
Θέσαμε κανόνες και για την κυρία όπως το ότι πρέπει να ακούει προσεκτικά τα παιδιά , να τα προσέχει , να μιλάει με ήρεμη φωνή.
Στη συνέχεια κάθε παιδί διάλεξε έναν κανόνα και προσπάθησε να τον αναπαραστήσει με παντομίμα και οι άλλοι έπρεπε να μαντέψουν ποιον κανόνα δείχνει.Μετά ο καθένας ζωγράφισε όπως μπορούσε τον κανόνα.

 
Όλες τις ζωγραφιές τις κολλήσαμε γύρω από το χαρτόνι στο οποίο νωρίτερα είχαμε γράψει τους κανόνες και αφού είχαμε αντικαταστήσει μερικές λέξεις με εικόνες για να είναι πιο κατανοητοί στα παιδιά.

 
 Στο τέλος αναφέραμε τη λέξη συμβόλαιο και τι σημαίνει. Υπογράψαμε όλοι μαζί (βάζοντας ο καθένας το σημαδάκι του )ότι δευσμευόμαστε να τηρούμε τους κανόνες της τάξης που όλοι μαζί αποφασίσαμε.

 Και για όσους/όσες  δεν τηρούν τους κανόνες;Εδώ οι ποινές που προτάθηκαν από τα παιδιά ήταν πολύ αυστηρές..Να τον/την μαλώνουμε , να τον/την χτυπάμε...
Τελικά επειδή αυτό που είχαμε να  τους προτείνουμε ήταν λιγότερο βίαιο και αυστηρό τους παρουσιάσαμε την καρέκλα με την χελώνα Ηρεμία.Αν λοιπόν κάποιος παραβαίνει έναν κανόνα τα παιδιά είπαν ότι :
1)Πρέπει να του/της πούμε ότι δεν συμπεριφέρεται σωστά και να σταματήσει να το κάνει!!!.
2)Αν συνεχίσει θα το πουν στην κυρία και αυτή θα πρέπει να του/της διαβάσει τον κανόνα που έχει υπογράψει.
3)Αν με τα παραπάνω δεν καταφέρουμε κάτι τότε τον/την  περιμένει η αγκαλιά της χελώνας Ηρεμίας και η ίδια η χελωνίτσα στο καρεκλάκι ώστε να ηρεμήσει , παίρνοντας αγκαλιά τη χελωνίτσα , μιλώντας της αν θέλει ώσπου να νιώσει καλά και να επιστρέψει στην δραστηριότητά του/της.




2 σχόλια: